Hoppa till innehåll

AKUT TANDVÅRD
 MALMÖ

När ska man söka akut tandvård?

Man ska söka akut tandvård om man upplever en plötslig tandvärk eller tandskada som orsakar svår smärta eller blödning. Andra situationer som kan kräva akut tandvård inkluderar svullnad i ansiktet, hög feber, kraftig tandköttssvullnad eller sår i munnen.

• Kraftig tandvärk som inte går över med smärtstillande läkemedel
  • En skadad eller sprucken tand
  • En kraftig blödning från munnen
  • En infektion eller svullnad i tandköttet
  • En tand som har lossnat eller ramlat ut
  • Skada på käken eller ansiktet som påverkar tänderna.

Det är alltid bättre att söka akut tandvård så snart som möjligt om du upplever någon av dessa symptom eller andra akuta tandproblem. Akutbesöket kan hjälpa dig att undvika mer allvarliga problem och desto bättre är chansen att rädda din tand.

Hur går en akut tandläkarundersökning till?

En akut tandläkarundersökning kan variera beroende på situationen, men här är en allmän beskrivning av vad du kan förvänta dig under en undersökning:

• Bedömning av situationen: Tandläkaren kommer att fråga dig om dina symtom och hur länge du har haft dem. De kan också fråga om eventuella tidigare tandproblem eller tandvård du har genomgått.
  • Undersökning: Tandläkaren kommer att undersöka tanden eller tandköttet, och leta efter eventuella skador eller infektioner. De kan också ta röntgenbilder eller utföra andra tester för att fastställa diagnosen.
  • Behandlingsplan: Tandläkaren kommer att diskutera behandlingsalternativ med dig och rekommendera den mest lämpliga åtgärden . Om nödvändigt kan de utföra behandlingen direkt på plats.
  • Smärtlindring: Om du har ont kan tandläkaren förskriva smärtstillande läkemedel eller lägga lokalbedövning för att lindra smärtan.
  • Uppföljning: Tandläkaren kan be dig att boka en uppföljande tid för att kontrollera att behandlingen fungerar som den ska och för att försäkra sig om att ditt tillstånd förbättras.

Viktigaste med besöket är att lindra de akuta besvären du söker för och få hjälp. I de flesta fallen kan tandläkaren direkt åtgärda det vid akutbesöket, om problemet upptäcks i ett tidigt skede.

Kostnad för akut tandvård?

Hos oss utför vi alltid en delundersökning när du söker för akuta besvär. Behandlingspriset kan därav variera beroende på problemets omfattning du söker för. Vi lämnar alltid ett kostnadsförslag innan påbörjad behandling.

Har du frågor eller funderingar kring behandling kontakta gärna oss.

Vill du veta mer?
Ring oss på 040 23 84 40 eller boka en tid online.