Hoppa till innehåll

TANDSTEN
 MALMÖ

Varför får vi tandsten?

Tandsten är en hård beläggning som bildas på tänderna när plack, en klibbig bakteriebeläggning, inte avlägsnas ordentligt från tandytorna. Plack kan ansamlas på tänderna när man äter och dricker, särskilt om man konsumerar mat och dryck som innehåller socker och stärkelse. Bakterierna i plack kan också producera syror som kan äta bort tandens emalj, vilket kan leda till karies.

Om plack inte avlägsnas regelbundet genom tandborstning och tandtrådning, kan den gradvis mineraliseras och förvandlas till tandsten. Tandsten kan inte avlägsnas genom vanlig tandborstning, utan det krävs professionell tandrengöring.

Vissa personer kan ha högre risk för att utveckla tandsten än andra, till exempel personer som har torr mun, rökare, personer som har tandställning eller tandproteser, personer med tandköttsproblem och personer med vissa medicinska tillstånd som kan påverka muntorrhet eller salivproduktionen.

Det är viktigt att undvika uppkomsten av tandsten genom att borsta tänderna två gånger om dagen, använda tandtråd eller mellanrumsborstar dagligen och besöka tandläkaren regelbundet för professionell tandrengöring och undersökning.

Så förebygger du tandsten

Tandsten kan förebyggas genom att vidta följande åtgärder:

1. Borsta tänderna noggrant med fluortandkräm två gånger om dagen i minst två minuter varje gång. Se till att borsta alla ytor på tänderna, inklusive tuggytorna, insidan och utsidan av tänderna och lite lätt på tandköttet.

2. Använd tandtråd eller mellanrumsborste som kan hjälpa till att rengöra mellan tänderna där tandborsten inte når. Använd tandtråd eller mellanrumsborste minst en gång om dagen.

3. Undvik tobaksprodukter, särskilt rökning, som kan öka risken för tandsten och andra tandproblem.

4. Mat och dryck som innehåller mycket socker och stärkelse kan öka risken för plackbildning och tandsten. Försök att undvika sockerhaltiga drycker och livsmedel så mycket som möjligt.

5. Besök tandläkaren regelbundet för tandundersökningar och professionell tandrengöring. Tandläkaren kan upptäcka tandsten och andra tandproblem tidigt och ge råd om hur du kan förhindra dem.

Genom att följa dessa enkla steg kan du minska risken för tandsten och bibehålla god munhälsa.

Håll rent mellan tänderna med tandtråd

Behandling av tandsten

För att behandla tandsten utför tandläkaren eller tandhygienisten en tandrengöring med hjälp av specialinstrument för att avlägsna tandstenen från tänderna. Detta görs genom att skrapa tandstenen bort från tandytorna och under tandköttskanten. Ibland kan det göra ont att ta bort tandsten, och då kommer lokalbedövning att behövas.

Om tandstenen har orsakat tandköttsinflammation kan tandläkaren eller tandhygienisten utföra en djuprengöring, för att rengöra djupt in i tandköttsfickorna och ta bort eventuella bakteriebeläggningar.

Behandlingen avslutas oftast med en polering av tänderna med en speciell tandkräm, som gör dem tandytorna släta och minskar risken för ny plackbildning.

Efter att ha tagit bort tandsten kan tandköttet bli ömt och irriterat, och det kan orsaka en viss smärta eller obehag. Detta kan bero på flera faktorer, såsom tandstenens placering, mängden tandsten och individens känslighet. Vanligtvis går smärtan och obehaget bort efter ett par dagar, och det är viktigt att följa tandläkarens eller tandhygienistens råd för att lindra eventuella symtom och främja läkning.

Kostnad för att ta bort tandsten?

Hos oss gör vi alltid en individuell bedömning inför behandling. Priset kan variera beroende på omfattning och behov av antal besök.
Vi lämnar därför alltid ett kostnadsförslag innan påbörjad behandling.

Har du frågor eller funderingar kring behandling kontakta gärna oss.

Vill du veta mer?
Boka din tid online eller ring oss på 040 23 84 40.